חברות שפונות להיעזר בכלי המדהים הזה שקרוי "שיווק" הן רבות ומגוונות. מאחורי כל חברה יש אדם עם חלום, יעד, חזון, אמת פנימית, ראייה עסקית וגם אמונה, אמונה שהרבה פעמים מציפה לא מעט שאלות בתחום השיווק.
ברגע שבעל החברה הנו אדם מסורתי שנוהג לשמור את השבת בביתו, הוא גם לרוב מבקש לכבד את השבת בתחום העסקי, כי אמת עשויה להשתנות בן אדם אחד לשני, אך לכל אדם יש אמת אחת ואותה אמת צריכה להשתקף בכל מראה בה נביט, ועל כן יש מקום לעצור ולהעניק תשובה למגוון תהיות בתחום.
- יש מקום להעניק תשובה לשאלה האם מותר לפרסם פוסט בשבת?
- יש מקום להעניק תשובה לשאלה האם מותר להשאיר את האתר העסקי פתוח בשבת?
- יש מקום להעניק תשובה לשאלה האם ניתן לאפשר רכישה מקוונת דרך האתר בשבת?
- יש מקום להעניק תשובה לשאלה עד כמה זה אפקטיבי לשווק בשבת, או לחלופין עד כמה זה אפקטיבי להימנע משיווק בשבת?
- יש מקום להעניק תשובה לשאלה האם מותר הלכתית לחבור אל עסקים משלימים (קרי משרד שיווק), או אל שותפים נוספים שאינם שומרים בשבת?
"לפני עיוור לא תיתן מכשול"
אחת ממצוות אל תעשה, הינה מצוות "לפני עיוור לא תיתן מכשול". מצווה זו באה לומר לנו שאין לתת עצה מטעה ואין להוביל אדם לדבר עבירה.
מכאן שלא מעט אנשים תוהים האם ניתן להשאיר את האתר העסקי פתוח בשבת, וזאת כי אנשים עלולים להיכנס אליו ביום שבת ואף לבצע רכישה.
מהו הדין לגבי כך? ובכן באופן כללי יש להבין שכניסה בשבת לאתר כזה או אחר הינה עניין פרטי, ובנוסף לרוב האתרים האינטרנטיים קיימים אתרים מתחרים, ועל כן אין מדובר בהצבת מכשול ופיתוי, וזאת כי גם אם אתר מסוים יהיה מושבת בשבת, אותו גולש יימצא אתר מתחרה להיכנס אליו. באותה נשימה נציין שמשרד שיווק ששומר שבת יכול מבחינה הלכתית לקדם אתרים שאינם שומרי שבת, כיוון שבכול מקרה אותו לקוח ימצא מי שיבצע עבורו את העבודה, כך ששוב אין מדובר בהצבת מכשול.
ההודעה הוקפצה בשבת – האם מדובר בחילול שבת?
כאשר הפעולה הינה אוטומטית לגמרי (כגון הקפצה של פוסט), הרי שאין מדובר בעבירה אישית. כך למשל אם באמצע השבוע פרסמתם מודעת שיווק בפייסבוק ואילו היא הוקפצה מחדש ביום שבת, הרי שניתן להיות רגועים – אין מדובר בחילול השבת.
בין אינטרנט לבין שלל מערכות אוטומטיות אחרות
ידוע שאדם דתי שמבקש להתארח בשבת במלון בו הדלתות עובדות על חיישן, יבחר במלון אחר, או פשוט יחפש אחר דלת שאינה מותנה במערכת חשמל. אם כן, מה ההבדל בין מערכת אוטומטית זו לבין אתר אינטרנט? ובכן ההבדל טמון בפרהסיה. משמע בעוד שמעבר דרך דלת חשמלית נעשית לעיני כול, הרי שגלישה באינטרנט הינה פעולה שניתן לבצע בדל"ת אמות, משמע הפגיעה יותר מזערית.
הגבול הבלתי נראה
לצד הנאמר, תמיד יש לבחון היכן עובר הגבול. כך למשל אם משאירים מענה קולי של בית עסק פתוח בשבת, הרי שפה כבר מדובר בגבול שמוטב לא לעבור, מדובר בזלזול בקדושת השבת, וזאת כי התחושה היא שהעסק ממשיך לעבוד כבימות חול.
אי לכך תמיד יש לבחון היטב מה נעשה באופן אוטומטי ומה ניתן למנוע, ואם נסכם, נציין שאין איסור להשאיר אתר אינטרנט זמין בשבת, אך יחד עם זאת כן יש בכך טעם לפגם, ועל כן טוב לדעת שאם רק מבקשים, ניתן לכייל את האתר כך שבימות שבת הוא לא יהיה זמין.
הקפדה יתרה
לצד מגוון ההיתרים בתחום, טוב לדעת שמי שמבקש לחוש יותר שלם עם עצמו, יכול לפעול בהתאם לאחת מאופציות השיווק הבאות:
- במודעות השיווק ניתן לבקש לכבד את בעלי האתר ולא להיכנס אליו בשבת.
- ניתן לחסום את הכניסה לאתר ביום שבת, כמובן בליווי הודעה שמסבירה שמדובר באתר שומר שבת. *מי שמעוניין בכך ישמח לגלות שקיים תוסף חינמי מבית וורדפרס. תוסף זה סוגר בשבתות ובחגים אתרים, ואף בהתאם למיקום הגיאוגרפי של המשתמש.
- בהנחה והושארה הודעה באתר, ניתן לחזור אליה רק לאחר שהשבת יוצאת, ואף מוטב לציין זאת מראש.
- ממש כפי שאישה שטובלת במקווה בשבת תשלם לבעל המקום רק ביום ראשון, כך ניתן להודיע מראש ללקוח שחשבונו יחויב רק לאחר יציאת שבת.
- כאשר בונים תוכנית פוסטים מתוזמנים בפייסבוק, יש לוודא שביום שבת לא תפורסם שום הודעה.
שותפות בעסק פעיל בשבת
אם נרחיב מעט את הדיון, נציין שלא מעט אנשי עסקים תוהים האם להיכנס כשותף לעסק שאינו שומר שבת. מהי התשובה? ובכן אם הפעילות בכול מקרה נעשית בשבת, הרי שההצטרפות אינה מעצימה את דבר החילול.
יחד עם זאת, אין לחבור לעסק שמושתת על רווחי יום השבת, ובאותה נשימה ראוי לציין שאם אנשים מוכנים לחבור לעסק שפועל בשבת, אך מצהירים בפומבי שהם מוכנים לאבד בשל כך את רווחי השבת, הרי ששוב מדובר בגבול שנוטה להיבט החיובי.
כדאיות !?
אם נשים לרגע את עניין ההלכה בצד ונחזור להיבט העסקי, נציין שכפי שראינו לרוב אין בעיה לשווק בשבת, אך יש לדעת כיצד וממה להימנע.
עם זאת, האם בכלל כדאי לשווק בשבת?
מהי הדעה המקצועית שלנו? ובכן ממש כפי שאנו בונים תוכנית שיווק אישית עבור כל לקוח ולקוח – בהתאם לנסיבות, ליעדים, לתקציב, לדגשים ולמאפייני קהל היעד, כך גם במקרה זה לא נמהר לתת תשובה, אך כן נציין שיש לבחון האם בשבת קהל היעד נמצא הרבה ברשת האינטרנטית, האם קהל היעד יידע להעריך את העובדה שהאתר אינו פעיל בשבת, האם הורדת מהלך בשבת משלימה באופן הרמוני את המיתוג הרצוי וכדומה.
עם זאת, אנו מאמינים שיש מצבים שגם אם הם כן כלכליים, אך הם אינם מתיישבים עם האמת הפנימית, הם פשוט אינם רצויים, וזהו כבר דעתנו האישית והלא מקצועית.
הכותב איננו רב ולא מתיימר להיות אלא הכתוב זוהי עצתו בלבד ואין ליישם פעולות אלו לפני התייעצות עם רב